Zakup rolowej maszyny hybrydowej, pracującej w technice tonerowej – Mark Andy Digital Pro 3 – otworzył przed włoską firmą Emmedue Srl nowy rozdział w jej historii. Od lat specjalizuje się ona w produkcji etykiet, w tym samoprzylepnych obsługując głównie klientów z lokalnego, włoskiego rynku. Inwestycja w nową maszynę, bazującą na technologii cyfrowej, umożliwi jej ekspansję na rynki zagraniczne, głównie do sąsiedniej Szwajcarii. Jak twierdzi Maurizio Maffioli – właściciel firmy, druk cyfrowy jest obecnie integralną i niezbędną częścią każdej chcącej się rozwijać drukarni etykietowej. Pozwala bowiem obsługiwać klientów, którzy – oprócz prac realizowanych w maszynach fleksograficznych czy offsetowych – chcą zlecać także niskie nakłady z personalizowanym tekstem i grafiką. Jak dodaje, maszyna Digital Pro 3 stała się w przypadku Emmedue idealną odpowiedzią na tego rodzaju potrzeby.
Digital Pro 3 – nowe rynki i możliwości
Firma Emmedue została założona w 1984 r. Jej siedzibą jest miasto Gravellona Toce, położone niedaleko jeziora Orta. Specjalizuje się w produkcji etykiet, głównie dla rynku motoryzacyjnego, spożywczego i logistyki.
– Digital Pro 3 to pierwsza w naszej historii maszyna cyfrowa do drukowania z roli na rolę – mówi Maurizio Maffioli. – Mamy nadzieję, że pozwoli nam rozszerzyć kluczowe obszary działania m.in. o rynek napojów; duże nadzieje wiążemy też etykietami zlecanymi przez producentów wina.
Digital Pro 3 łączy w sobie zespoły drukujące w technologii cyfrowej i fleksograficznej z modułem sztancującym. Kierownictwo Emmedue było też pod wrażaniem prędkości drukowania, jaką maszyna oferuje tj. 23 m/min. w trybie CMYK. Jak podkreśla właściciel firmy, wszystko to umożliwi jej realizację małych i średnich zleceń na różnego rodzaju podłożach, bez konieczności stosowania primera. Co więcej – modułowa budowa urządzenia pozwoli w przyszłości na jego rozbudowę, wraz z rosnącymi potrzebami i dalszym rozwojem firmy.
„Wszystko czego oczekiwaliśmy od druku cyfrowego”
Emmedue to pierwszy włoski użytkownik maszyny Digital Pro 3. Mówi Maurizio Maffioli:
– Od dłuższego czasu śledziłem działalność firmy Mark Andy w mediach społecznościowych, przede wszystkim na portalu LinkedIn. Oglądałem także jej prezentacje dostępne na kanale YouTube. O możliwościach maszyny opowiadała nam szczegółowo firma FDM Srl – włoski dystrybutor Mark Andy, który był niezwykle pomocny i zaangażowany w tę kluczową dla nas inwestycję. Co istotne, Mark Andy to firma obecna od dziesięcioleci na rynku etykiet, znana z niezawodności maszyn. Zależało nam na rozwiązaniu, które byłoby dopasowane do aktualnych potrzeb Emmedue, a jednocześnie zbieżne z zakładanym przez nas dalszym rozwojem – kontynuuje Mówi Maurizio Maffioli. – Poszukiwaliśmy cyfrowego urządzenia, dzięki któremu będziemy mogli wprowadzić wartości dodane do naszych produktów, a tym samym spełnić oczekiwania klientów w kontekście ich rosnącego zapotrzebowania na krótkie serie. Przed zakupem Digital Pro 3, realizowane one były w tradycyjnej technologii, co wprawdzie było satysfakcjonujące z punktu widzenia klienta, ale dla nas bardzo często nieopłacalne. Na decyzję o zakupie maszyny Digital Pro 3 wpłynął fakt, że łączy ona w sobie liczne zalety druku cyfrowego – podkreśla Maurizio Maffioli. – Priorytetem jest dla nas zawsze wysoka jakość druku, jego powtarzalność, a także możliwość realizowania zleceń personalizowanych oraz ich dostawa w krótkim czasie. Zespół fleksograficzny, w jaki wyposażona jest ta maszyna, pozwala na jednoprzebiegowe aplikowanie lakieru lub folii na zimno. Z kolei semirotacyjna sztanca pozwoli nam wykorzystać matryce w wielu formatach, w jakich już wcześniej pracowaliśmy. Z tych względów Digital Pro3 to maszyna dla nas idealna.
Enrico Firenze, Sales Manager w firmie FDM, dodaje:
– Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważna jest technologia cyfrowa w kontekście rozwoju całego współczesnego rynku etykiet samoprzylepnych. Znając wieloletnie doświadczenie Mark Andy w tym segmencie i jej znajomość tematu jesteśmy przekonani, że Digital Pro 3 to rozwiązanie do drukowania i wykańczania etykiet inline idealne zarówno dla nowo powstałych firm jak też działających już drukarń, które poszukują oszczędności czasowych i finansowych w obszarze obróbki końcowej etykiet cyfrowych, dotychczas realizowanej w trybie off-line.
Digital Pro 3 drukuje bezpośrednio z plików PDF z rozdzielczością 1200 dpi i jest wyposażona w prosty w obsłudze RIP. Jak podkreśla producent, maszyna obsługuje szerokie spektrum podłoży i nie wymaga ich wcześniejszego przygotowania (np. za pomocą primera), co przekłada się na oszczędności czasowe i finansowe.
Nowa inwestycja z myślą o klientach
Jak podkreśla Maurizio Maffioli, szerokie spektrum podłoży stosowanych do drukowania etykiet to niezwykle istotna zaleta Digital Pro 3.
– Dobre przykłady to papier ekologiczny i specjalne papiery do etykiet na wina, które są przeznaczone do druku offsetowego, a które zadrukowywane w technologii fleksograficznej nie dawały satysfakcjonujących efektów. Dzięki niej będziemy też mogli zapewnić naszym klientom szybsze wykonanie większej niż dotychczas gamy etykiet w różnych nakładach, bez kompromisu pod względem jakości czy powtarzalności druku. Zaoferujemy im także wartość dodaną w części poprzedzającej druk. Będą mogli bowiem wcześniej ocenić daną etykietę faktycznie wykonaną na odpowiednim podłożu, a nie tylko widzieć jej szkic czy projekt graficzny. To pozwoli – w razie konieczności – na szybką zmianę grafiki, formatu itd.
Po pełnej implementacji nowej maszyny, firma Emmedue planuje rozszerzyć działalność w obszarze e-handlu poprzez uruchomienie sklepu internetowego. Będzie on skierowany do małych i bardzo małych producentów, np. mikrobrowarów czy rzemieślniczych dostawców żywności. Tego rodzaju odbiorcy – jak podkreśla Maurizio Maffioli – oczekują z jednej strony wysokiej jakości i wieloletniego doświadczenia od współpracującej z nimi drukarni, z drugiej – wsparcia w realizacji małych i różnorodnych nakładów.
Josep Balcells – regionalny szef sprzedaży Mark Andy mówi:
– Maszyna Digital Pro 3 pojawiła się w ofercie Mark Andy we wrześniu 2019 roku, podczas targów Labelexpo Europe i niemal od razu spotkała się z dużym zainteresowaniem. Cieszy nas fakt, że powiększa się stale grono jej użytkowników na całym świecie, czego przykładem jest jej pierwsza sprzedaż zrealizowana na rynku włoskim. Przykład Emmedue pokazuje jak wiele jej wdrożenie może wnieść do działającej już od wielu lat drukarni etykietowej, w jaki sposób może wpłynąć na jej rozwój i poszerzyć jej ofertę.
Josep Balcells przewiduje, że dywersyfikacja produktów pozwoli Emmedue pozyskać zupełnie nowe grupy klientów, a wdrożenie Digital Pro 3 w tej firmie stanie się inspiracją dla innych tradycyjnych drukarń fleksograficznych, których klienci oczekują coraz większego zróżnicowania zamawianych prac. Maszyna Mark Andy umożliwia bowiem wydajną produkcję różnych wariantów etykiet w mniejszych nakładach. To z kolei otwiera możliwość poszerzenia współpracy producenta etykiet o lokalnych dostawców, małe firmy, a nawet klientów indywidualnych, którzy potrzebują etykiet okazyjnie.
– Emmedue to doskonały przykład drukarni, która bacznie obserwuje rynek, zauważa zachodzące w nim zmiany i reaguje na nie odpowiednimi inwestycjami. Cieszymy się, że możemy być partnerem tych przemian – podsumowuje Josep Balcells.
FDM jest autoryzowanym przedstawicielem Mark Andy od niedawna, ale dystrybutor ten jest obecny na włoskim rynku etykietowym od 1986 roku. Firma współpracuje z szerokim gronem producentów, oferując wysokiej jakości rozwiązania do wytwarzania etykiet, a przez niemal 40 lat działalności zyskała reputację na lokalnym rynku w kontekście posiadanej wiedzy technologicznej i oferowanego wsparcia technicznego.
– Jesteśmy dumni z faktu reprezentowania technologii Mark Andy we Włoszech. Cieszymy się z pierwszej wspólnej instalacji, jaka zostanie zrealizowana w firmie Emmedue i liczymy na kolejne, liczne wdrożenia maszyn tego producenta w naszym kraju – podsumowuje Enrico Firenze.
Źródło: Mark Andy Poland Sp. z o.o.
www.markandy.com
W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.
Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.
Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.
Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.
Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.
Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.
Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.
Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.
Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.
Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.
Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.
Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.
Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.
Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.
Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.
Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.
Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.
Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.
Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej.
Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią.
Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne.
Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.
Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.