Kontakt

redakcja@kalendarz-reklamowy.pl

Porady

Jak robić piękne zdjęcia? 6 praktycznych wskazówek

Zdjęcia mogą opowiadać historie, przywoływać wyjątkowe momenty i oddziaływać na emocje w konkretny sposób. Oprawione w ramki będą zdobić ściany, a w wersji cyfrowej – mogą być np. ciekawą kroniką naszych wspomnień w mediach społecznościowych. Jednak piękne fotografowanie to sztuka. Jak ją opanować? Przedstawiamy 6 trików, dzięki którym każde zrobione przez Ciebie zdjęcie będzie udane.

„Naucz się” swojego sprzętu

Niegdyś ładne zdjęcia można było zrobić wyłącznie porządną lustrzanką, na której zakup mogło pozwolić sobie niewiele osób. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii w dziedzinie fotografii pojawiły się nowe możliwości, dzięki którym każdy – przy odrobinie zaangażowania i kreatywności – może wykonywać niebanalne zdjęcia. Producenci wyposażają smartfony w najróżniejsze opcje, które pozwalają robić piękne ujęcia niemal w każdych warunkach.

Na początku swojej przygody z fotografowaniem możesz korzystać z ustawień automatycznych aparatu. Jeśli uda Ci się poznać wszystkie funkcje sprzętu, przejdź na tryb manualny, który daje większą kontrolę nad ostatecznym efektem.

Dobra pozycja i kadrowanie

Nie da się robić pięknych zdjęć, nie znając podstawowych zasad kadrowania. Kadrowanie to nic innego jak ujęcie obserwowanego obrazu w optymalny sposób. Najchętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w profesjonalnej i amatorskiej fotografii jest trójpodział. Jak stosować zasadę trójpodziału? Podziel zdjęcie dwoma poziomymi i pionowymi liniami, aby uzyskać dziewięć jednakowych prostokątów. Miejsca przecięcia się linii to mocne punkty obrazu, na których odbiorca skupia wzrok. To właśnie w tych obszarach powinny znajdować się najlepsze elementy zdjęcia. Dzięki temu fotografia będzie przejrzysta, a przekaz silniejszy.

Pamiętaj o odpowiedniej perspektywie. To, pod jakim kątem zrobisz zdjęcie, ma ogromny wpływ na jego ostateczny charakter.

Przemyślana kompozycja – klucz do sukcesu

Dzięki przemyślanej kompozycji zdjęcia są czytelne, estetyczne i wzbudzają zainteresowanie. Kadr zdjęcia jest niczym malarskie płótno. Artysta, który chce je pomalować, musi wykazać się kreatywnością, nieszablonowym podjęciem i złożyć prezentowany obraz w jedną, harmonijną całość.

Robiąc zdjęcia, warto stosować wieloplanową kompozycję, wprowadzając obserwatora głębiej w prezentowany świat. Pierwszy plan powinien idealnie współgrać z drugim, trzecim czy kolejnym. Wyeksponuj najważniejszy element zdjęcia, np. postać czy konkretny detal pejzażu, wykorzystując kompozycję centralną.

Zadbaj o odpowiednie światło

Dużą rolę w udanej fotografii odgrywa światło. Umiejętnie doświetlone zdjęcie jest wyraźne, wypełnione intensywnymi barwami i czytelne. Światło nadaje charakter, dodaje głębi i wzmacnia przekaz.

– Kluczem do zrobienia dobrej fotografii jest światło. Wystarczy poznać kilka sztuczek, żeby to światło stało się naszym „pomysłem” na zdjęcie. Moim zdaniem warto tworząc zdjęcia zastanowić się, co zawsze będzie klasyczne, piękne, ponadczasowe – wtedy nasze kadry się nie zestarzeją – mówi Sonia Kumidaj, autorka kursu Fotomama.pl, której zdjęcia zostały opublikowane w brytyjskim VOGUE. 

Korzystaj z naturalnego światła, wspomagaj się sztucznymi lampami, eksperymentuj z cieniami, wykorzystując różnego rodzaju świeczki, żarówki i lampki. Pamiętaj jednak, że zbyt intensywne, ostre światło może zepsuć ujęcie, dlatego raczej unikaj fotografowania w pełnym słońcu.

Otoczenie ma znaczenie

Chociaż na zdjęciu zwykle najważniejsze jest to, co znajduje się w centralnym punkcie, to nie można zapominać tle. Brudne naczynia w zlewie, pełny kosz na śmieci obok fotografowanego budynku, puste szklanki niechlujnie ustawione na stole – nawet drobna niedoskonałość może całkowicie zniszczyć zdjęcie! Czasem wystarczy tylko trochę zmienić perspektywę, żeby usunąć niekorzystne elementy z kadru.

Zabezpiecz się!

Wiosna w pełni – szkoda nie wykorzystać kolorowej, wiosennej aury i nie wybrać się na profesjonalną sesję plenerową! Podstawowe zasady tworzenia pięknych fotografii już znasz. Pamiętaj jednak, żeby odpowiednio przygotować się do sesji. Poza odpowiednim sprzętem i niezbędnymi akcesoriami, takimi jak statyw czy blenda, może przydać Ci się przenośna stacja zasilania.

To normalne, że podczas wielogodzinnej sesji zdjęciowej bateria w aparacie czy smartfonie może się rozładować. Na szczęście są sposoby pozwalające zabezpieczyć się na taką ewentualność. Wystarczy zabrać ze sobą kompaktową stację zasilania, która dostarczy niezbędnej energii – mówi Piotr Kuźniarski  przedstawiciel firmy EcoFlow. – Model RIVER 2 o pojemności 256 Wh i mocy wyjściowej 300 W może naładować smartfona nawet 19 razy. Stacja jest aż o 30% lżejsza od swojego poprzednika – ważny zaledwie 3,5 kg i jest wyposażona w praktyczny uchwyt. Bez problemu zabierzesz ją na swoją wiosenną sesję w plenerze!

Nie musisz być profesjonalnym fotografem, żeby robić piękne, zapadające w pamięć zdjęcia. Czasem wystarczy odrobina zaangażowania i trochę kreatywności, żeby tworzyć prace przypominające te z okładek najlepszych magazynów. Baw się fotografowaniem, puść wodze fantazji i eksperymentuj, a z pewnością odniesiesz sukces!

Po co Tobie kalendarz reklamowy?

W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.

Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.

Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.

Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.

Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.

Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.

Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.

Więcej o druku…

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *