Taśmy VHB stanowią praktyczną odpowiedź na rosnące potrzeby rynku przemysłowego. Z całego portfolio taśm VHB na uwagę zasługują te, które są przeznaczone do materiałów o niskiej energii powierzchniowej – takich jak tworzywa sztuczne stosowane powszechnie w branży elektrycznej, energetycznej, AGD czy też automotive, umożliwiające ich mocne i szczelne łączenie. Gwarantują tym samym stworzenie połączenia trwałego, estetycznego i odpornego na czynniki zewnętrzne.
Szacuje się, że produkcja tworzyw sztucznych i wytwarzanych z nich wyrobów w samej UE przekracza poziom 50 mln ton rocznie z niewielką tendencją spadkową, światowa tendencja przekracza natomiast 360 mln ton rocznie i ciągle rośnie. Producenci taśm dwustronnych dostosowują swoje oferty do nieustannie rosnących potrzeb rynku i mocno rozwijają portfolio produktów. Jednym z nich jest grupa taśm VHB dedykowana do trwałego łączenia tworzyw o właściwościach niskoenergetycznych.
Taśmy VHB odpowiedzią na potrzeby rynku
Choć w Europie produkcja wyrobów i komponentów z tworzyw sztucznych wykazuje niewielką tendencję spadkową związaną z ograniczeniami stosowanymi przez UE, materiały te w dalszym ciągu są powszechnie wykorzystywane w przemyśle i produktach codziennego użytku. Według danych Plastics Europe zapotrzebowanie na tworzywa sztuczne różnego typu w UE dla branż: elektrycznej, elektronicznej, AGD oraz automotive wynosi około 20% całego zapotrzebowania.
– Prawie 20% udział w rynku tworzyw sztucznych branż: motoryzacyjnej, elektrycznej i elektronicznej oraz artykułów gospodarstwa domowego to efekt ciągłej optymalizacji kosztów i wagi produktów. Dla przykładu, w przemyśle motoryzacyjnym elementy samochodu wykonane z różnych rodzajów tworzyw sztucznych stanowią około 20% całkowitej masy pojazdu i szacuje się, że obejmują prawie 2000 części. W ogólnym trendzie elektromobilności elementów wykonanych z „plastiku” i lekkich metali w samochodzie będzie jeszcze więcej – tłumaczy Aleksander Wolny, Kierownik Działu Rozwoju Produktu w firmie Etisoft.
Tworzywa sztuczne stosowane w wymienionych branżach w przeważającej mierze należą do materiałów charakteryzujących się niską energią powierzchniową – oznacza to, że trudno je skleić lub połączyć z innymi materiałami. Przykładem takich tworzyw mogą być: polietyleny niskiej i wysokiej gęstości (LDPE/HDPE), polipropyleny (PP), poliamidy (PA6), polimery akrylonitrylo-butadiento-styrenowe (ABS), poliwęglany (PC) czy poliuretany (PUR). W takich przypadkach łatwym, a zarazem skutecznym sposobem na połączenie powierzchni jest wykorzystanie taśm VHB.
– Na pewno na uwagę zasługuje oferta 3M. Obejmuje ona zarówno taśmy VHB z serii LSE, jak i cienkie taśmy dwustronnie klejące z klejem 300LSE. Producent oferuje taśmy o różnych grubościach oraz właściwościach. Grupa taśm VHB zaprojektowanych z myślą o łączeniu materiałów o niskiej energii powierzchniowej zapewnia długotrwałe i wytrzymałe połączenie, jest też odporna na zmienne cykle termiczne, promieniowanie UV, wilgoć oraz rozpuszczalniki – wymienia ekspert z Etisoft.
Dlaczego warto stosować dwustronnie klejące taśmy VHB?
Grupa dwustronnych klejących taśm VHB przeznaczonych do łączenia materiałów o niskiej energii powierzchniowej to szybkie, łatwe i skuteczne rozwiązanie umożliwiające łączenie tego typu materiałów. Jedną z największych zalet jest trwałość takiego połączenia. Kleje akrylowe stosowane w taśmach VHB charakteryzują się dużą odpornością na czynniki atmosferyczne, wodę, wilgoć, promienie UV i wysoką temperaturę (w przypadku rodziny taśm VHB LSE odporność termiczna wynosi krótkoterminowo 150°C, a długoterminowo 90°C). Stworzone połączenie zachowuje więc swoją trwałość i żywotność, a także wysoką odporność na warunki zewnętrzne.
Czas operacji łączenia jest krótki, a samo połączenie jest estetyczne i praktycznie niewidoczne. Istotną rolę odgrywa również fakt, że łączenie elementów przy wykorzystaniu taśmy VHB nie zwiększa znacząco wagi połączonych elementów, co ma duże znaczenie w przypadku optymalizacji ciężaru podczas produkcji pojazdów czy sprzętu gospodarstwa domowego.
Wykorzystanie taśm VHB eliminuje także konieczność inwestycji w drogi sprzęt, wykonywania obróbki po zgrzewaniu czy też przygotowywania otworów pod montaż. Aplikacja jest bezpieczna, a dodatkowo istnieje możliwość wykonania wykrojów dostosowanych do połączonych elementów.
W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.
Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.
Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.
Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.
Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.
Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.
Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.
Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.
Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.
Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.
To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.
Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.
Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.
W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.
Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.
Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.
Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.
Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.