Kontakt

redakcja@kalendarz-reklamowy.pl

Porady

Jak robić piękne zdjęcia? 6 praktycznych wskazówek

Zdjęcia mogą opowiadać historie, przywoływać wyjątkowe momenty i oddziaływać na emocje w konkretny sposób. Oprawione w ramki będą zdobić ściany, a w wersji cyfrowej – mogą być np. ciekawą kroniką naszych wspomnień w mediach społecznościowych. Jednak piękne fotografowanie to sztuka. Jak ją opanować? Przedstawiamy 6 trików, dzięki którym każde zrobione przez Ciebie zdjęcie będzie udane.

„Naucz się” swojego sprzętu

Niegdyś ładne zdjęcia można było zrobić wyłącznie porządną lustrzanką, na której zakup mogło pozwolić sobie niewiele osób. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii w dziedzinie fotografii pojawiły się nowe możliwości, dzięki którym każdy – przy odrobinie zaangażowania i kreatywności – może wykonywać niebanalne zdjęcia. Producenci wyposażają smartfony w najróżniejsze opcje, które pozwalają robić piękne ujęcia niemal w każdych warunkach.

Na początku swojej przygody z fotografowaniem możesz korzystać z ustawień automatycznych aparatu. Jeśli uda Ci się poznać wszystkie funkcje sprzętu, przejdź na tryb manualny, który daje większą kontrolę nad ostatecznym efektem.

Dobra pozycja i kadrowanie

Nie da się robić pięknych zdjęć, nie znając podstawowych zasad kadrowania. Kadrowanie to nic innego jak ujęcie obserwowanego obrazu w optymalny sposób. Najchętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w profesjonalnej i amatorskiej fotografii jest trójpodział. Jak stosować zasadę trójpodziału? Podziel zdjęcie dwoma poziomymi i pionowymi liniami, aby uzyskać dziewięć jednakowych prostokątów. Miejsca przecięcia się linii to mocne punkty obrazu, na których odbiorca skupia wzrok. To właśnie w tych obszarach powinny znajdować się najlepsze elementy zdjęcia. Dzięki temu fotografia będzie przejrzysta, a przekaz silniejszy.

Pamiętaj o odpowiedniej perspektywie. To, pod jakim kątem zrobisz zdjęcie, ma ogromny wpływ na jego ostateczny charakter.

Przemyślana kompozycja – klucz do sukcesu

Dzięki przemyślanej kompozycji zdjęcia są czytelne, estetyczne i wzbudzają zainteresowanie. Kadr zdjęcia jest niczym malarskie płótno. Artysta, który chce je pomalować, musi wykazać się kreatywnością, nieszablonowym podjęciem i złożyć prezentowany obraz w jedną, harmonijną całość.

Robiąc zdjęcia, warto stosować wieloplanową kompozycję, wprowadzając obserwatora głębiej w prezentowany świat. Pierwszy plan powinien idealnie współgrać z drugim, trzecim czy kolejnym. Wyeksponuj najważniejszy element zdjęcia, np. postać czy konkretny detal pejzażu, wykorzystując kompozycję centralną.

Zadbaj o odpowiednie światło

Dużą rolę w udanej fotografii odgrywa światło. Umiejętnie doświetlone zdjęcie jest wyraźne, wypełnione intensywnymi barwami i czytelne. Światło nadaje charakter, dodaje głębi i wzmacnia przekaz.

– Kluczem do zrobienia dobrej fotografii jest światło. Wystarczy poznać kilka sztuczek, żeby to światło stało się naszym „pomysłem” na zdjęcie. Moim zdaniem warto tworząc zdjęcia zastanowić się, co zawsze będzie klasyczne, piękne, ponadczasowe – wtedy nasze kadry się nie zestarzeją – mówi Sonia Kumidaj, autorka kursu Fotomama.pl, której zdjęcia zostały opublikowane w brytyjskim VOGUE. 

Korzystaj z naturalnego światła, wspomagaj się sztucznymi lampami, eksperymentuj z cieniami, wykorzystując różnego rodzaju świeczki, żarówki i lampki. Pamiętaj jednak, że zbyt intensywne, ostre światło może zepsuć ujęcie, dlatego raczej unikaj fotografowania w pełnym słońcu.

Otoczenie ma znaczenie

Chociaż na zdjęciu zwykle najważniejsze jest to, co znajduje się w centralnym punkcie, to nie można zapominać tle. Brudne naczynia w zlewie, pełny kosz na śmieci obok fotografowanego budynku, puste szklanki niechlujnie ustawione na stole – nawet drobna niedoskonałość może całkowicie zniszczyć zdjęcie! Czasem wystarczy tylko trochę zmienić perspektywę, żeby usunąć niekorzystne elementy z kadru.

Zabezpiecz się!

Wiosna w pełni – szkoda nie wykorzystać kolorowej, wiosennej aury i nie wybrać się na profesjonalną sesję plenerową! Podstawowe zasady tworzenia pięknych fotografii już znasz. Pamiętaj jednak, żeby odpowiednio przygotować się do sesji. Poza odpowiednim sprzętem i niezbędnymi akcesoriami, takimi jak statyw czy blenda, może przydać Ci się przenośna stacja zasilania.

To normalne, że podczas wielogodzinnej sesji zdjęciowej bateria w aparacie czy smartfonie może się rozładować. Na szczęście są sposoby pozwalające zabezpieczyć się na taką ewentualność. Wystarczy zabrać ze sobą kompaktową stację zasilania, która dostarczy niezbędnej energii – mówi Piotr Kuźniarski  przedstawiciel firmy EcoFlow. – Model RIVER 2 o pojemności 256 Wh i mocy wyjściowej 300 W może naładować smartfona nawet 19 razy. Stacja jest aż o 30% lżejsza od swojego poprzednika – ważny zaledwie 3,5 kg i jest wyposażona w praktyczny uchwyt. Bez problemu zabierzesz ją na swoją wiosenną sesję w plenerze!

Nie musisz być profesjonalnym fotografem, żeby robić piękne, zapadające w pamięć zdjęcia. Czasem wystarczy odrobina zaangażowania i trochę kreatywności, żeby tworzyć prace przypominające te z okładek najlepszych magazynów. Baw się fotografowaniem, puść wodze fantazji i eksperymentuj, a z pewnością odniesiesz sukces!

Po co Tobie kalendarz reklamowy?

W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.

Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.

Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.

Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.

Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.

Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.

Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.

Więcej o druku…

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *