Kontakt

redakcja@kalendarz-reklamowy.pl

Porady

Jak robić piękne zdjęcia? 6 praktycznych wskazówek

Zdjęcia mogą opowiadać historie, przywoływać wyjątkowe momenty i oddziaływać na emocje w konkretny sposób. Oprawione w ramki będą zdobić ściany, a w wersji cyfrowej – mogą być np. ciekawą kroniką naszych wspomnień w mediach społecznościowych. Jednak piękne fotografowanie to sztuka. Jak ją opanować? Przedstawiamy 6 trików, dzięki którym każde zrobione przez Ciebie zdjęcie będzie udane.

„Naucz się” swojego sprzętu

Niegdyś ładne zdjęcia można było zrobić wyłącznie porządną lustrzanką, na której zakup mogło pozwolić sobie niewiele osób. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii w dziedzinie fotografii pojawiły się nowe możliwości, dzięki którym każdy – przy odrobinie zaangażowania i kreatywności – może wykonywać niebanalne zdjęcia. Producenci wyposażają smartfony w najróżniejsze opcje, które pozwalają robić piękne ujęcia niemal w każdych warunkach.

Na początku swojej przygody z fotografowaniem możesz korzystać z ustawień automatycznych aparatu. Jeśli uda Ci się poznać wszystkie funkcje sprzętu, przejdź na tryb manualny, który daje większą kontrolę nad ostatecznym efektem.

Dobra pozycja i kadrowanie

Nie da się robić pięknych zdjęć, nie znając podstawowych zasad kadrowania. Kadrowanie to nic innego jak ujęcie obserwowanego obrazu w optymalny sposób. Najchętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w profesjonalnej i amatorskiej fotografii jest trójpodział. Jak stosować zasadę trójpodziału? Podziel zdjęcie dwoma poziomymi i pionowymi liniami, aby uzyskać dziewięć jednakowych prostokątów. Miejsca przecięcia się linii to mocne punkty obrazu, na których odbiorca skupia wzrok. To właśnie w tych obszarach powinny znajdować się najlepsze elementy zdjęcia. Dzięki temu fotografia będzie przejrzysta, a przekaz silniejszy.

Pamiętaj o odpowiedniej perspektywie. To, pod jakim kątem zrobisz zdjęcie, ma ogromny wpływ na jego ostateczny charakter.

Przemyślana kompozycja – klucz do sukcesu

Dzięki przemyślanej kompozycji zdjęcia są czytelne, estetyczne i wzbudzają zainteresowanie. Kadr zdjęcia jest niczym malarskie płótno. Artysta, który chce je pomalować, musi wykazać się kreatywnością, nieszablonowym podjęciem i złożyć prezentowany obraz w jedną, harmonijną całość.

Robiąc zdjęcia, warto stosować wieloplanową kompozycję, wprowadzając obserwatora głębiej w prezentowany świat. Pierwszy plan powinien idealnie współgrać z drugim, trzecim czy kolejnym. Wyeksponuj najważniejszy element zdjęcia, np. postać czy konkretny detal pejzażu, wykorzystując kompozycję centralną.

Zadbaj o odpowiednie światło

Dużą rolę w udanej fotografii odgrywa światło. Umiejętnie doświetlone zdjęcie jest wyraźne, wypełnione intensywnymi barwami i czytelne. Światło nadaje charakter, dodaje głębi i wzmacnia przekaz.

– Kluczem do zrobienia dobrej fotografii jest światło. Wystarczy poznać kilka sztuczek, żeby to światło stało się naszym „pomysłem” na zdjęcie. Moim zdaniem warto tworząc zdjęcia zastanowić się, co zawsze będzie klasyczne, piękne, ponadczasowe – wtedy nasze kadry się nie zestarzeją – mówi Sonia Kumidaj, autorka kursu Fotomama.pl, której zdjęcia zostały opublikowane w brytyjskim VOGUE. 

Korzystaj z naturalnego światła, wspomagaj się sztucznymi lampami, eksperymentuj z cieniami, wykorzystując różnego rodzaju świeczki, żarówki i lampki. Pamiętaj jednak, że zbyt intensywne, ostre światło może zepsuć ujęcie, dlatego raczej unikaj fotografowania w pełnym słońcu.

Otoczenie ma znaczenie

Chociaż na zdjęciu zwykle najważniejsze jest to, co znajduje się w centralnym punkcie, to nie można zapominać tle. Brudne naczynia w zlewie, pełny kosz na śmieci obok fotografowanego budynku, puste szklanki niechlujnie ustawione na stole – nawet drobna niedoskonałość może całkowicie zniszczyć zdjęcie! Czasem wystarczy tylko trochę zmienić perspektywę, żeby usunąć niekorzystne elementy z kadru.

Zabezpiecz się!

Wiosna w pełni – szkoda nie wykorzystać kolorowej, wiosennej aury i nie wybrać się na profesjonalną sesję plenerową! Podstawowe zasady tworzenia pięknych fotografii już znasz. Pamiętaj jednak, żeby odpowiednio przygotować się do sesji. Poza odpowiednim sprzętem i niezbędnymi akcesoriami, takimi jak statyw czy blenda, może przydać Ci się przenośna stacja zasilania.

To normalne, że podczas wielogodzinnej sesji zdjęciowej bateria w aparacie czy smartfonie może się rozładować. Na szczęście są sposoby pozwalające zabezpieczyć się na taką ewentualność. Wystarczy zabrać ze sobą kompaktową stację zasilania, która dostarczy niezbędnej energii – mówi Piotr Kuźniarski  przedstawiciel firmy EcoFlow. – Model RIVER 2 o pojemności 256 Wh i mocy wyjściowej 300 W może naładować smartfona nawet 19 razy. Stacja jest aż o 30% lżejsza od swojego poprzednika – ważny zaledwie 3,5 kg i jest wyposażona w praktyczny uchwyt. Bez problemu zabierzesz ją na swoją wiosenną sesję w plenerze!

Nie musisz być profesjonalnym fotografem, żeby robić piękne, zapadające w pamięć zdjęcia. Czasem wystarczy odrobina zaangażowania i trochę kreatywności, żeby tworzyć prace przypominające te z okładek najlepszych magazynów. Baw się fotografowaniem, puść wodze fantazji i eksperymentuj, a z pewnością odniesiesz sukces!

Po co Tobie kalendarz reklamowy?

W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.

Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.

Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.

Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.

Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.

Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.

Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.

Więcej o druku…

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.

Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.

Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej. 

Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią. 

Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne. 

Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.

Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Główną zaletą druku cyfrowego jest fakt, że jego technologia umożliwia wydruk bezpośrednio z pliku w wersji elektronicznej – najczęściej zapisane w formacie PDF, a nierzadko też doc. A to sprawia, że wykorzystanie druku cyfrowego w realizacji konkretnych zleceń możliwe jest można powiedzieć, niemalże od ręki. Z racji na niezbyt wysokie wymagania co do nośnika, przygotowanie materiału do druku jest tanie i krótkie - oczywiście w zależności od nakładów. Przeszkodą może być jednak wielkość, czyli gramatura papieru i format danego projektu. Druk cyfrowy stosuje się najczęściej do wydrukowania projektów o maksymalnej wielkości A3+ - a to zamyka się w obrębie wizytówek, ulotek oraz broszur, których grubość nie przekracza 300g/m2.

Druk offsetowy jest bardziej skomplikowaną i droższą technologią, to opłacalną tylko w zleceniach masowych. W przeciwieństwie do druku cyfrowego druk offsetowy uniemożliwia na zmiany "na bieżąco”. Jednak druk offsetowy to przede wszystkim znakomita jakość – wszystko dzięki rozdzielczości do 4800dpi. A to sprawia, że wysokonakładowe bezproblemowo można wydrukować w niskiej cenie jednostkowej. Druk offsetowy to również większa ilość dostępnych kolorów. Nie jest to jednak typowe koło CMYK, a wzornik pantone, który zawiera w sobie m.in. odcienie złota i srebra, co może dać niesamowite rezultaty zwłaszcza w wymagających projektach.

Wybór może być trudny. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz. Obecnie jakość wydruków zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej jest na zbliżonym poziomie. Druk cyfrowy jest bardziej wyrazisty, tańszy i szybszy przy mniejszych nakładach. A same wydruki można pozyskać od ręki. Zaletą jest też fakt, że poprawki można wprowadzać w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony druk offsetowy to gwarant najwyższej jakości. To również o wiele lepsze możliwości kolorystyczne, a także wierniejsze oddanie barw i półtonów. Minusem jest jednak wolny czas pracy i konieczność początkowego "rozgrzania" maszyny, jednak możliwość druku na wielu materiałach o różnych gramaturach wybacza tą wadę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *