Kontakt

redakcja@kalendarz-reklamowy.pl

Porady

Jak robić piękne zdjęcia? 6 praktycznych wskazówek

Zdjęcia mogą opowiadać historie, przywoływać wyjątkowe momenty i oddziaływać na emocje w konkretny sposób. Oprawione w ramki będą zdobić ściany, a w wersji cyfrowej – mogą być np. ciekawą kroniką naszych wspomnień w mediach społecznościowych. Jednak piękne fotografowanie to sztuka. Jak ją opanować? Przedstawiamy 6 trików, dzięki którym każde zrobione przez Ciebie zdjęcie będzie udane.

„Naucz się” swojego sprzętu

Niegdyś ładne zdjęcia można było zrobić wyłącznie porządną lustrzanką, na której zakup mogło pozwolić sobie niewiele osób. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii w dziedzinie fotografii pojawiły się nowe możliwości, dzięki którym każdy – przy odrobinie zaangażowania i kreatywności – może wykonywać niebanalne zdjęcia. Producenci wyposażają smartfony w najróżniejsze opcje, które pozwalają robić piękne ujęcia niemal w każdych warunkach.

Na początku swojej przygody z fotografowaniem możesz korzystać z ustawień automatycznych aparatu. Jeśli uda Ci się poznać wszystkie funkcje sprzętu, przejdź na tryb manualny, który daje większą kontrolę nad ostatecznym efektem.

Dobra pozycja i kadrowanie

Nie da się robić pięknych zdjęć, nie znając podstawowych zasad kadrowania. Kadrowanie to nic innego jak ujęcie obserwowanego obrazu w optymalny sposób. Najchętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w profesjonalnej i amatorskiej fotografii jest trójpodział. Jak stosować zasadę trójpodziału? Podziel zdjęcie dwoma poziomymi i pionowymi liniami, aby uzyskać dziewięć jednakowych prostokątów. Miejsca przecięcia się linii to mocne punkty obrazu, na których odbiorca skupia wzrok. To właśnie w tych obszarach powinny znajdować się najlepsze elementy zdjęcia. Dzięki temu fotografia będzie przejrzysta, a przekaz silniejszy.

Pamiętaj o odpowiedniej perspektywie. To, pod jakim kątem zrobisz zdjęcie, ma ogromny wpływ na jego ostateczny charakter.

Przemyślana kompozycja – klucz do sukcesu

Dzięki przemyślanej kompozycji zdjęcia są czytelne, estetyczne i wzbudzają zainteresowanie. Kadr zdjęcia jest niczym malarskie płótno. Artysta, który chce je pomalować, musi wykazać się kreatywnością, nieszablonowym podjęciem i złożyć prezentowany obraz w jedną, harmonijną całość.

Robiąc zdjęcia, warto stosować wieloplanową kompozycję, wprowadzając obserwatora głębiej w prezentowany świat. Pierwszy plan powinien idealnie współgrać z drugim, trzecim czy kolejnym. Wyeksponuj najważniejszy element zdjęcia, np. postać czy konkretny detal pejzażu, wykorzystując kompozycję centralną.

Zadbaj o odpowiednie światło

Dużą rolę w udanej fotografii odgrywa światło. Umiejętnie doświetlone zdjęcie jest wyraźne, wypełnione intensywnymi barwami i czytelne. Światło nadaje charakter, dodaje głębi i wzmacnia przekaz.

– Kluczem do zrobienia dobrej fotografii jest światło. Wystarczy poznać kilka sztuczek, żeby to światło stało się naszym „pomysłem” na zdjęcie. Moim zdaniem warto tworząc zdjęcia zastanowić się, co zawsze będzie klasyczne, piękne, ponadczasowe – wtedy nasze kadry się nie zestarzeją – mówi Sonia Kumidaj, autorka kursu Fotomama.pl, której zdjęcia zostały opublikowane w brytyjskim VOGUE. 

Korzystaj z naturalnego światła, wspomagaj się sztucznymi lampami, eksperymentuj z cieniami, wykorzystując różnego rodzaju świeczki, żarówki i lampki. Pamiętaj jednak, że zbyt intensywne, ostre światło może zepsuć ujęcie, dlatego raczej unikaj fotografowania w pełnym słońcu.

Otoczenie ma znaczenie

Chociaż na zdjęciu zwykle najważniejsze jest to, co znajduje się w centralnym punkcie, to nie można zapominać tle. Brudne naczynia w zlewie, pełny kosz na śmieci obok fotografowanego budynku, puste szklanki niechlujnie ustawione na stole – nawet drobna niedoskonałość może całkowicie zniszczyć zdjęcie! Czasem wystarczy tylko trochę zmienić perspektywę, żeby usunąć niekorzystne elementy z kadru.

Zabezpiecz się!

Wiosna w pełni – szkoda nie wykorzystać kolorowej, wiosennej aury i nie wybrać się na profesjonalną sesję plenerową! Podstawowe zasady tworzenia pięknych fotografii już znasz. Pamiętaj jednak, żeby odpowiednio przygotować się do sesji. Poza odpowiednim sprzętem i niezbędnymi akcesoriami, takimi jak statyw czy blenda, może przydać Ci się przenośna stacja zasilania.

To normalne, że podczas wielogodzinnej sesji zdjęciowej bateria w aparacie czy smartfonie może się rozładować. Na szczęście są sposoby pozwalające zabezpieczyć się na taką ewentualność. Wystarczy zabrać ze sobą kompaktową stację zasilania, która dostarczy niezbędnej energii – mówi Piotr Kuźniarski  przedstawiciel firmy EcoFlow. – Model RIVER 2 o pojemności 256 Wh i mocy wyjściowej 300 W może naładować smartfona nawet 19 razy. Stacja jest aż o 30% lżejsza od swojego poprzednika – ważny zaledwie 3,5 kg i jest wyposażona w praktyczny uchwyt. Bez problemu zabierzesz ją na swoją wiosenną sesję w plenerze!

Nie musisz być profesjonalnym fotografem, żeby robić piękne, zapadające w pamięć zdjęcia. Czasem wystarczy odrobina zaangażowania i trochę kreatywności, żeby tworzyć prace przypominające te z okładek najlepszych magazynów. Baw się fotografowaniem, puść wodze fantazji i eksperymentuj, a z pewnością odniesiesz sukces!

Po co Tobie kalendarz reklamowy?

W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.

Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.

Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.

Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.

Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.

Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.

Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.

Więcej o druku…

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *