Zdjęcia mogą opowiadać historie, przywoływać wyjątkowe momenty i oddziaływać na emocje w konkretny sposób. Oprawione w ramki będą zdobić ściany, a w wersji cyfrowej – mogą być np. ciekawą kroniką naszych wspomnień w mediach społecznościowych. Jednak piękne fotografowanie to sztuka. Jak ją opanować? Przedstawiamy 6 trików, dzięki którym każde zrobione przez Ciebie zdjęcie będzie udane.
„Naucz się” swojego sprzętu
Niegdyś ładne zdjęcia można było zrobić wyłącznie porządną lustrzanką, na której zakup mogło pozwolić sobie niewiele osób. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii w dziedzinie fotografii pojawiły się nowe możliwości, dzięki którym każdy – przy odrobinie zaangażowania i kreatywności – może wykonywać niebanalne zdjęcia. Producenci wyposażają smartfony w najróżniejsze opcje, które pozwalają robić piękne ujęcia niemal w każdych warunkach.
Na początku swojej przygody z fotografowaniem możesz korzystać z ustawień automatycznych aparatu. Jeśli uda Ci się poznać wszystkie funkcje sprzętu, przejdź na tryb manualny, który daje większą kontrolę nad ostatecznym efektem.
Dobra pozycja i kadrowanie
Nie da się robić pięknych zdjęć, nie znając podstawowych zasad kadrowania. Kadrowanie to nic innego jak ujęcie obserwowanego obrazu w optymalny sposób. Najchętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w profesjonalnej i amatorskiej fotografii jest trójpodział. Jak stosować zasadę trójpodziału? Podziel zdjęcie dwoma poziomymi i pionowymi liniami, aby uzyskać dziewięć jednakowych prostokątów. Miejsca przecięcia się linii to mocne punkty obrazu, na których odbiorca skupia wzrok. To właśnie w tych obszarach powinny znajdować się najlepsze elementy zdjęcia. Dzięki temu fotografia będzie przejrzysta, a przekaz silniejszy.
Pamiętaj o odpowiedniej perspektywie. To, pod jakim kątem zrobisz zdjęcie, ma ogromny wpływ na jego ostateczny charakter.
Przemyślana kompozycja – klucz do sukcesu
Dzięki przemyślanej kompozycji zdjęcia są czytelne, estetyczne i wzbudzają zainteresowanie. Kadr zdjęcia jest niczym malarskie płótno. Artysta, który chce je pomalować, musi wykazać się kreatywnością, nieszablonowym podjęciem i złożyć prezentowany obraz w jedną, harmonijną całość.
Robiąc zdjęcia, warto stosować wieloplanową kompozycję, wprowadzając obserwatora głębiej w prezentowany świat. Pierwszy plan powinien idealnie współgrać z drugim, trzecim czy kolejnym. Wyeksponuj najważniejszy element zdjęcia, np. postać czy konkretny detal pejzażu, wykorzystując kompozycję centralną.
Zadbaj o odpowiednie światło
Dużą rolę w udanej fotografii odgrywa światło. Umiejętnie doświetlone zdjęcie jest wyraźne, wypełnione intensywnymi barwami i czytelne. Światło nadaje charakter, dodaje głębi i wzmacnia przekaz.
– Kluczem do zrobienia dobrej fotografii jest światło. Wystarczy poznać kilka sztuczek, żeby to światło stało się naszym „pomysłem” na zdjęcie. Moim zdaniem warto tworząc zdjęcia zastanowić się, co zawsze będzie klasyczne, piękne, ponadczasowe – wtedy nasze kadry się nie zestarzeją – mówi Sonia Kumidaj, autorka kursu Fotomama.pl, której zdjęcia zostały opublikowane w brytyjskim VOGUE.
Korzystaj z naturalnego światła, wspomagaj się sztucznymi lampami, eksperymentuj z cieniami, wykorzystując różnego rodzaju świeczki, żarówki i lampki. Pamiętaj jednak, że zbyt intensywne, ostre światło może zepsuć ujęcie, dlatego raczej unikaj fotografowania w pełnym słońcu.
Otoczenie ma znaczenie
Chociaż na zdjęciu zwykle najważniejsze jest to, co znajduje się w centralnym punkcie, to nie można zapominać tle. Brudne naczynia w zlewie, pełny kosz na śmieci obok fotografowanego budynku, puste szklanki niechlujnie ustawione na stole – nawet drobna niedoskonałość może całkowicie zniszczyć zdjęcie! Czasem wystarczy tylko trochę zmienić perspektywę, żeby usunąć niekorzystne elementy z kadru.
Zabezpiecz się!
Wiosna w pełni – szkoda nie wykorzystać kolorowej, wiosennej aury i nie wybrać się na profesjonalną sesję plenerową! Podstawowe zasady tworzenia pięknych fotografii już znasz. Pamiętaj jednak, żeby odpowiednio przygotować się do sesji. Poza odpowiednim sprzętem i niezbędnymi akcesoriami, takimi jak statyw czy blenda, może przydać Ci się przenośna stacja zasilania.
To normalne, że podczas wielogodzinnej sesji zdjęciowej bateria w aparacie czy smartfonie może się rozładować. Na szczęście są sposoby pozwalające zabezpieczyć się na taką ewentualność. Wystarczy zabrać ze sobą kompaktową stację zasilania, która dostarczy niezbędnej energii – mówi Piotr Kuźniarski przedstawiciel firmy EcoFlow. – Model RIVER 2 o pojemności 256 Wh i mocy wyjściowej 300 W może naładować smartfona nawet 19 razy. Stacja jest aż o 30% lżejsza od swojego poprzednika – ważny zaledwie 3,5 kg i jest wyposażona w praktyczny uchwyt. Bez problemu zabierzesz ją na swoją wiosenną sesję w plenerze!
Nie musisz być profesjonalnym fotografem, żeby robić piękne, zapadające w pamięć zdjęcia. Czasem wystarczy odrobina zaangażowania i trochę kreatywności, żeby tworzyć prace przypominające te z okładek najlepszych magazynów. Baw się fotografowaniem, puść wodze fantazji i eksperymentuj, a z pewnością odniesiesz sukces!
W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.
Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.
Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.
Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.
Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.
Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.
Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.
Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.
Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.
Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.
Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.
Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.
Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.
Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.
Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.
Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.
Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.
Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.
Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.
To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.
Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.