Kontakt

redakcja@kalendarz-reklamowy.pl

Rynek pracy

Sektor elektroniczny nowym IT dla kandydatów szukających etatu?

Co czwarta osoba (25 proc.) szukająca zatrudnienia w 2024 r. pyta o pracę w sektorze elektronicznym, wynika z raportu Grupy Progres. Elektro jest postrzegane jako jedna z atrakcyjniejszych branż i swoją popularnością wśród kandydatów dogania IT. Co więcej, pula chętnych jest większa, bo firmy działające w elektronice oferują różnorodne stanowiska i chętnie zatrudniają kobiety, osoby starsze oraz cudzoziemców.

  • Jak wynika z raportu Grupy Progres, 25 proc. kandydatów szukających etatu pyta o wakaty w sektorze elektro, a 50 proc. pracowników tymczasowych, którzy wcześniej pracowali w tej branży, wraca do niej przy kolejnych projektach.
  • Obecnie na chętnych czeka wiele różnorodnych stanowisk tj. technik naprawy urządzeń elektrycznych, czy technik utrzymania ruchu, technik serwisu, młodszy operator produkcji, inżynier procesu, produkcji czy jakości, technik elektronik, magazynier i kontroler jakości.
  • Najczęściej pracę można znaleźć w województwach i miastach, w których elektro rozwija się szczególnie dynamicznie tj. śląskie, Wrocław, Warszawa, Łódź i Trójmiasto.
  • W grupie firm działających w tych regionach, które cieszą się szczególną popularnością wśród kandydatów, znajdują się: LG Electronics, Siemens, BSH, Samsung, Philips, Intel, Future Processing, Flex, Jabil, Whirlpool i TCL Operations.
  • Wśród zalet branży elektronicznej, najczęściej wymienianych przez kandydatów ubiegających się o etat w tym sektorze są: stabilność zatrudnienia, komfortowe warunki pracy, mnogość stanowisk i możliwości rozwoju, konkurencyjne wynagrodzenie oraz benefity. Dla kobiet liczy się też otwartość przedsiębiorców działających w przemyśle elektronicznym na ich zatrudnianie oraz oferowane im przyjazne warunki pracy.

Według rynkowych analiz polski sektor elektroniczny rośnie w tempie 4 proc. rocznie. W tej branży zatrudnionych jest około 63 700 osób. Jak wynika z analiz zespołu eksperckiego APPLiA Polska, mimo dynamicznie zmieniającej się sytuacji, Polska stała się ważnym graczem w produkcji sprzętu AGD i RTV. Branża przeżywała trudny okres – po rekordowych zamówieniach w 2021 roku, zmniejszając wolumen produkcji do poziomu z 2014 roku. Jednak – pomimo tego – zatrudnienie w sektorze stabilizuje się, bo zmiany, którym podlega sektor elektro, nie wpływają znacząco na redukcje kadrowe.

Obecnie na chętnych czeka wiele różnorodnych stanowisk tj. technik naprawy urządzeń elektrycznych, czy technik utrzymania ruchu, technik serwisu, młodszy operator produkcji, inżynier procesu, produkcji czy jakości, technik elektronik, magazynier i kontroler jakości. Najczęściej pracę można znaleźć w województwach i miastach, w których elektro rozwija się szczególnie dynamicznie tj. śląskie, Wrocław, Warszawa, Łódź i Trójmiasto. W grupie firm działających w tych regionach, które cieszą się szczególną popularnością wśród kandydatów, znajdują się: LG Electronics, Siemens, BSH, Samsung, Philips, Intel, Future Processing, Flex, Jabil, Whirlpool i TCL Operations.

Sytuacja na ścianie wschodniej wygląda inaczej. Ta część Polski ma gorzej rozwiniętą infrastrukturę przemysłową – w porównaniu do terenów zachodnich i centralnych – co utrudnia działalność firmom elektronicznym. Brakuje tam również uczelni technicznych i ośrodków badawczo-rozwojowych, a to ogranicza dostęp do wykwalifikowanej kadry. Inwestorzy zagraniczni rzadziej wybierają wschód Polski z powodu gorszej infrastruktury i mniejszych rynków zbytu. Słabiej rozwinięta infrastruktura transportowa dodatkowo utrudnia logistykę i dystrybucję produktów.

Elektro działa jak magnes. Co 4. chętny do pracy w elektro

Jak wynika z raportu Grupy Progres, 25 proc. kandydatów szukających etatu pyta o wakaty w sektorze elektro, a 50 proc. pracowników tymczasowych, którzy wcześniej pracowali w tej branży, wraca do niej przy kolejnych projektach.

Wśród zalet branży elektronicznej, najczęściej wymienianych przez kandydatów ubiegających się o etat w tym sektorze są: stabilność zatrudnienia, komfortowe warunki pracy, mnogość stanowisk i możliwości rozwoju, konkurencyjne wynagrodzenie oraz benefity. Osoby bez doświadczenia i szukające pracy fizycznej, cenią elektro za rodzaj pracy, który nie wymaga od nich ogromnej siły fizycznej i częstego dźwigania bardzo dużych ciężarów oraz za szansę nabycia kompetencji technicznych, jakie stwarza wielu pracodawców w tej branży. Dla kobiet liczy się też otwartość przedsiębiorców działających w przemyśle elektronicznym na ich zatrudnianie oraz oferowane im przyjazne warunki pracy.

Sektor elektro jest często postrzegany jako pewny i atrakcyjny dla osób poszukujących zatrudnienia i faktycznie można powiedzieć, że sytuacja w nim jest stabilna i nie następuje tu powracająca fala grupowych zwolnień oraz masowych ograniczeń rekrutacji. Jednak wydarzenia na przestrzeni ostatnich kilku lat pokazały, że nawet ta gałąź gospodarki nie jest wolna od poważnych tąpnięć. W zeszłym roku kilka dużych firm ogłosiło redukcję zatrudnienia o 15 proc. z powodu spadku zamówień, a jeden z podmiotów był zmuszony tymczasowo zamknąć zakład produkcyjny z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw. Nie spowodowało to jednak spadku zainteresowania kandydatów pracą w branży elektronicznej. Obserwujemy raczej jego wzrost, a popyt na specjalistów napędza w niej dodatkowo rosnąca liczba zamówień proedukacyjnych składanych przez firmy działające w sektorze zbrojeniowym, motoryzacyjnym oraz lotniczym, czyli branże coraz częściej korzystające z usług elektromówi Joanna Dargiewicz, dyrektorka regionu w Grupie Progres. Dodaje też, że praca w elektronicznej gałęzi przemysłu cieszy się popularnością wśród kandydatów z kilku kluczowych powodów. Branża oferuje bowiem szerokie możliwości kariery oraz jest otwarta na różne grupy chętnych, w tym kobiety najczęściej zajmujące stanowiska tj. technik serwisu, operator produkcji czy kontroler jakości. Dodatkowo etat w niej często wiąże się z atrakcyjnymi wynagrodzeniami oraz możliwością rozwijania nowoczesnych i innowacyjnych umiejętności, co bardzo interesuje kandydatów.

Elektro oferuje także różnorodność ról, od projektowania po testowanie, aż po etaty fizyczne, a to przyciąga osoby o różnych profilach zawodowych. Istnieją też specjalne programy wspierające zatrudnianych. Część firm prowadzi szkolenia na okresach próbnych, na których pracownicy zdobywają odpowiednie kwalifikacje oraz uprawnienia pozwalające im objąć docelowe stanowisko. Takie programy są szczególnie ważne w kontekście integracji cudzoziemców w nowym środowisku pracy oraz w procesie adaptacji do lokalnych standardów i procedur.

Sektor elektroniczny działa jak magnes na kandydatów, przyciągając coraz więcej osób poszukujących pracy. Dynamiczny rozwój branży, stabilne zatrudnienie oraz możliwość rozwoju w nowoczesnych technologiach sprawiają, że elektro staje się atrakcyjną alternatywą dla innych sektorów, w tym IT. Zróżnicowane oferty pracy oraz specjalne programy szkoleniowe przyciągają zarówno doświadczonych specjalistów, jak i osoby bez doświadczenia, poszukujące nowych ścieżek kariery. To właśnie różnorodność i innowacyjność sprawiają, że sektor elektroniczny staje się magnesem na rynku pracy w 2024 roku.

Po co Tobie kalendarz reklamowy?

W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.

Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.

Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.

Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.

Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.

Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.

Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.

Więcej o druku…

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *