Rynek pracy stale ewoluuje, a organizacje muszą nadążać za najnowszymi trendami, aby utrzymać przewagę. Kluczowe zmiany, takie jak wzrost roli sztucznej inteligencji, nowe podejście do dobrostanu pracowników oraz rosnące znaczenie różnorodności, stały się motorem transformacji w firmach na całym świecie – człowiek ponownie jest w centrum uwagi. W najnowszym „World of Work Trends Report”, Top Employers Institute analizuje pięć przełomowych trendów, które zrewolucjonizowały sposób, w jaki pracujemy, zarządzamy i rozwijamy talenty w ostatnim roku pierwszego ćwierćwiecza XXI wieku.
5 trendów na 2024 rok według najnowszego raportu Top EmployersInstitute:
- Wzmocnienie dzięki AI (sztucznej inteligencji)
- Przyszłość zdefiniowana przez cel
- Dialog na rzecz transformacji
- Ewolucja efektywności wellbeingu (dobrostanu)
- Szersze horyzonty DEI (różnorodność, równość, włączenie)
Co więc powinno się zmienić w procesie rekrutacji oraz samego zatrudnienia?
Wzmocnienie dzięki AI
Według danych Top Employers Institute „World of Work Trends Report” – do 2026 r. 100 milionów ludzi będzie współpracować z AI przy wykonywaniu swojej pracy. W miarę jak sztuczna inteligencja (AI) zyskuje na znaczeniu, organizacje stają przed wyzwaniem odpowiedzialnego wdrożenia tych technologii w miejscu pracy. Przyszłość przyniesie bardziej etyczne podejście do AI, skupiając się na synergii między człowiekiem a technologią.
Kluczowe będzie, by AI wspierała pracowników, umożliwiając im skupienie się na bardziej kreatywnych i strategicznych zadaniach, zamiast zastępować ich rolę. W centrum uwagi znajdą się także relacje międzyludzkie, które, mimo postępu technologicznego, nadal będą kluczowe dla zaangażowania i dobrostanu pracowników. Liderzy HR będą musieli znaleźć równowagę między efektywnością AI a pozytywnym doświadczeniem pracowników, opierając swoje działania na solidnych i etycznych fundamentach.
Przyszłość zdefiniowana przez cel
Organizacje dbają dziś nie tylko o zysk, ale również o pozytywny wpływ na świat. Tworzą one „żywe” cele – czyli te wypływające prosto z serca osób zatrudnionych i które pozostają niezmiennym fundamentem ich codziennych decyzji.
Badania Top Employers Institute wykazały, że organizacje, które umożliwiają pracownikom powiązanie osobistego poczucia sensu z celem firmy, cieszą się wyższym zaangażowaniem, wzrostem przychodów i rentownością. Kluczowe dla sukcesu będzie przywództwo zorientowane na cel, które łączy empatię z autentycznym dwustronnym dialogiem. Kierowanie uwagi w stronę tego, co naprawdę ważne będzie wymagać coraz bliższej współpracy z pracownikami. Ponadto, pracownicy oczekują od liderów nie tylko wizji, ale także aktywnego zaangażowania w kluczowe kwestie społeczne i polityczne. To wszystko nieoderwalnie prowadzi nas do kolejnego ważnego trendu.
Dialog na rzecz transformacji
Warto się słuchać – wydaje się, to takie proste, ale w rzeczywistości nie do końca jest. Dane z raportu nie pozostawiają złudzeń – 92% zaangażowanych pracowników twierdzi, że czuje się wysłuchana. Natomiast w przypadku niezaangażowanych pracowników wskaźnik ten wynosi tylko 30%.
Jednak, to nie wszystko. Pracownicy muszą widzieć, że ich opinie są brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Korzyści z przełożenia zrozumienia na działanie są ogromne — osoby, które czują, że mają wpływ na sposób wykonywania swojej pracy, osiągają znacznie wyższy poziom efektywności i zadowolenia z pracy.
Oprócz korzyści dla pracowników włączenie ich do procesu decyzyjnego jest dobre dla biznesu. Pozwala na wykształcenie inteligencji zbiorowej – kluczowej w obecnym delikatnym, stresującym, nieprzewidywalnym środowisku pracy.
Dobre samopoczucie pracownika kluczem do sukcesu finansowego firmy.
Znaczenie dobrostanu pracowników będzie kluczowe dla sukcesu organizacji. Firmy, które ignorują ten aspekt, już odczuwają negatywne skutki finansowe, z globalnymi stratami produktywności sięgającymi 530 miliardów dolarów rocznie. Według badań Top Employers Institute, 95% organizacji uznaje wellbeing za priorytet biznesowy, a liderzy coraz częściej są rozliczani z jego realizacji.
Kluczowe będzie dostosowanie programów wellbeingowych do rzeczywistych potrzeb pracowników, opierając się na danych i regularnych ocenach – tutaj nie chodzi o ilość, a o jakość. Przykład Grupo Dasa pokazuje, że inwestycje w dobrostan bezpośrednio przekładają się na zaangażowanie pracowników i wyniki biznesowe.
Różnorodność, równość i włączenie (DEI) – odpowiedź na wzrost świadomości związanej z dobrostanem.
Działy HR konsekwentnie wdrażają DEI do swoich codziennych praktyk. Najbardziej znaczące postępy w praktykach związanych z DEI są widoczne w budowaniu marki, wellbeingu i zobowiązaniach z zakresu ESG. Powszechne staje się zatrudnianie ze względu na umiejętności, a nie formalne kwalifikacje i otwieranie się na kandydatów z różnorodnym doświadczeniem, w tym z neuroróżnorodnością.
Kluczowe będzie również aktywne włączenie wszystkich pracowników w strategie DEI, co pozwoli na bardziej spersonalizowane i inkluzywne środowisko pracy.
Raport Top Employers patrzy w przyszłość, a czego uczy nas przeszłość?
Firmy, które nie dostosują się do nowej rzeczywistości, zostaną wyprzedzone przez pionierów. Wiele lat temu giganci tacy jak Nokia czy BlackBerry przegapili okazję do rozwoju, trzymając się utartych schematów. Zostali w tyle. Współczesna ekonomia zna wiele takich przykładów, a wyciąganie wniosków z ich doświadczeń jest obowiązkiem każdej osoby mającej wpływ na działalność firmy, w której pracuje.
Przełomowe wydarzenia historyczne, odbywają się ostatnio wręcz cyklicznie, a HR musi stawić im czoła. Bo odpowiada za coś więcej niż płace i owocowe czwartki – odpowiada za człowieka. Rdzeń naszego społeczeństwa, dźwigający na swych barkach odpowiedzialność za lepsze jutro. Niezależnie czy mówimy o praktykancie, czy o prezesie firmy – wsparcie działu HR jest niezbędnym elementem do zachowania stabilnego, bezpiecznego oraz odpornego na wewnętrzne i zewnętrzne kryzysy środowiska pracy. W Top Employers wierzmy, że te idee mogą wiele zmienić, a nasze cykliczne wydarzenie HR Best Practices Conference, które odbędzie się już 24 września w Warszawie pomoże każdemu uczestnikowi na ich sprawne wdrożenie w swojej organizacji – podsumowuje Izabela Mosko, Top Employers Institute.
W czasach, kiedy walka o klienta stała się dla wielu firm codziennością, niezwykle ważne jest umiejętne wykorzystywanie każdego sposobu dotarcia do niego. Kalendarze firmowe, dostępne w różnych formach i rozmiarach, świetnie się do tego nadają – łącząc funkcję użytkową i dekoracyjną, a także opatrzone logotypem firmy, stanowią doskonały nośnik reklamowy.
Kalendarz to pożądany i bardzo chętnie wykorzystywany nośnik reklamy. Pozwala nie tylko na umieszczenie logo danego podmiotu oraz danych teleadresowych, ale również przekazanie istotnych informacji dotyczących profilu działalności firmy.
Podstawą skutecznych działań reklamowych i marketingowych jest dotarcie do najszczerszej grupy odbiorczej. Kalendarz wpisuje się w ten cel znakomicie. Jest to przedmiot codziennego użytku, a powieszony na ścianie w dość ruchliwym miejscu znakomicie eksponuje umieszczone na nim logo reklamowanego podmiotu.
Ważną zaletą kalendarzy jest możliwości modyfikacji ich formy oraz dostosowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań klienta.
Kalendarze poza rolą reklamową spełniają funkcję użytkową. Rozprowadzone wśród pracowników danego podmiotu pomagają organizować i planować pracę wprowadzając ład i porządek.
Wykorzystywane jako materiały reklamowe, mogą wzmacniać identyfikację pracowników z firmą i pomagać w budowaniu wizerunku marki.
Kalendarz reklamowy to świetny sposób na rozreklamowanie firmy tanim kosztem. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo pozostanie w pamięci odbiorcy, a wykorzystywany kalendarz będzie pełnił również funkcję praktyczną.
Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.
Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.
Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej.
Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią.
Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne.
Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.
Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.
W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?
Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.
Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.
Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.
Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.
W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?
Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.
Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.
Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.
Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.